Otázky týkajúce sa vedenia pracovného pohovoru
Otázky týkajúce sa správania sú pravdepodobne jedným z najstarších trikov, pokiaľ ide o pracovný pohovor. Správanie je niečo, čo všetci niekedy prirodzene prejavujeme, aj keď vo veľmi pasívnej forme. Otázky týkajúce sa správania sa v podstate začínajú otázkami o správaní v minulosti. Väčšina zamestnávateľov dnes kladie otázky týkajúce sa správania, pretože verí, že minulé správanie je najlepším ukazovateľom budúceho výkonu.
Myšlienka tohto typu otázok spočíva v tom, že minulé správanie je zvyčajne najlepším prediktorom budúceho výkonu, takže budúci úspech je daný záver.
Reklama
Myšlienka tohto typu otázok spočíva v tom, že minulé správanie je zvyčajne najlepším prediktorom budúceho výkonu, takže budúci úspech je daný záver. Jedným z dôvodov, prečo spoločnosti pri behaviorálnych pohovoroch používajú behaviorálne otázky, je skutočnosť, že manažér ľudských zdrojov zvyčajne presne interpretuje predchádzajúce správanie na pohovore.
Otázky na pracovnom pohovore
Medzi najčastejšie otázky týkajúce sa správania pri pracovnom pohovore patria;
-
Mali ste nejaké…
-
Čo sa presne stalo?
-
Opíšte situáciu, v ktorej…
-
Opíšte, ako ste reagovali alebo riešili konkrétny problém.
-
Aký je váš ideálny zákazník…
Cieľom týchto otázok je vniknúť do myslenia potenciálneho zamestnanca. Je dôležité si uvedomiť, že otázky behaviorálneho pohovoru nevedú vždy k prijatiu ideálneho zamestnanca. Niekedy ide skôr o to, aby ste zistili, či konkrétny uchádzač zodpovedá opisu práce a osobnosti.
Reklama
Pri výbere uchádzača môžete využiť aj otázky týkajúce sa správania. Pomocou zoznamu otázok na pohovore, ktoré sa týkajú bežných problémov súvisiacich s prácou, môžete získať predstavu o silných a slabých stránkach uchádzača v danej oblasti. Ak má kandidát tendenciu „vymýšľať si“ odpovede na zložité otázky alebo sa zdá, že sa necíti dobre, keď sa podelí o svoje kľúčové silné a slabé stránky, možno ho nebudete chcieť prijať do kancelárie. Na druhej strane, ak kandidát pravidelne „skúša mozgy“ ostatných členov tímu a prejavuje podnikateľského ducha, môže byť zaujímavým kandidátom na spoluprácu.
Hlavnou výhodou behaviorálnych otázok je, že vyžadujú minimálne množstvo informácií na určenie toho, či sa daná osoba hodí do vašej organizácie. Hneď ako si všimnete, že osoba zle komunikuje, prejavuje frustráciu z rutinných úloh, má problémy so spoluprácou s ostatnými, je príliš časovo vyťažená alebo má problémy so samostatnou prácou, zvyčajne môžete určiť, či by bola dobrým zamestnancom.
Hlavnou nevýhodou používania behaviorálnych otázok na pohovore je, že vám neposkytnú dostatok informácií na to, aby ste mohli určiť, či je uchádzač skutočne vhodný na danú prácu. Hoci niektoré otázky môžu odhaliť osobnostné črty, ktoré by ste inak nezistili, odpovede vám nemusia povedať všetko o myšlienkovom procese alebo rozhodovacom procese danej osoby. Túto informáciu sa vedúci pohovoru nedozvie bez toho, aby uchádzačovi položil sériu otázok o správaní. Je možné, že uchádzač sa nad otázkou o správaní len zamyslel a neodpovedal na ňu tak, ako by ste chceli. Použitie iných metód na zistenie, či sa daná osoba hodí pre vašu organizáciu a pracovné miesto, si vyžaduje ďalšie rozhovory a je jediným spôsobom, ako zistiť, či je behaviorálny rozhovor pre vás vhodný.
Reklama